Checklist, uit het ziekenhuis en dan?
Thuis alles goed geregeld na een opname in een ziekenhuis.
Pak zelf de regie en regel zaken op tijd.
Een ziekenhuisopname kan veel stress veroorzaken. Want hoe moet het als u bijvoorbeeld na een knie, heup of grote buik operatie weer thuiskomt? Waar kunt u dan terecht voor hulp en ondersteuning en hoe regelt u dat? MeiJo ontwikkelde een “checklist” met zaken die u vóór uw geplande opname al kunt regelen. Want weten dat alles goed geregeld is geeft veel rust.
Checklist:
- Uw naasten helpen graag!
Familie, vrienden of buren helpen u graag! Regel bijvoorbeeld dat iemand uw afvalcontainer aan de weg zet, uw brievenbus leegt, boodschappen haalt of uw hond uitlaat.
- Heeft u hulpmiddelen nodig?
Een bed in de kamer, loophulpmiddelen of een toiletverhoger. Een kleine greep uit het grote aanbod aan hulpmiddelen die u gratis kunt lenen bij een uitleenpunt bij u in de buurt.
Lees hier meer over het regelen en/of aanvragen van hulpmiddelen.
- Hoe zit het met vervoer?
Mag of kunt u na de ziekenhuisopname niet autorijden? En moet u bijvoorbeeld regelmatig naar een fysiotherapeut? Dan worden de kosten voor vervoer mogelijk vergoed door uw zorgverzekeraar of vanuit de Wmo. Informeer naar de mogelijkheden. Er zijn ook andere vormen van vervoer, zoals het AutoMaatje en de MaxMobiel.
Lees hier meer over de verschillende vervoersmogelijkheden.
- Lukt zelf koken niet?
Als het u niet lukt om zelf te koken, dan kunt u (ook tijdelijk!) maaltijden aan huis laten komen.
MeiJo werkt samen met maaltijdservice van Smaak. Als pashouder ontvangt u korting. Lees meer.
TIP: zorg dat u alvast maaltijden in de vriezer hebt en haal houdbare producten in huis.
- Uw huis schoonhouden
Kunt u na uw opname niet zelf uw huis schoon houden en heeft u niemand in uw omgeving die u hierbij kan helpen? Misschien kunt u een beroep doen op huishoudelijke hulp via de Wmo. U vraagt dit aan via het Wmo loket van uw gemeente.
- Heeft u thuis verzorging of verpleging nodig?
Als van te voren duidelijk is dat u na de opname thuis zorg nodig heeft, dan kunt u alvast contact opnemen met de thuiszorg. Samen kunt u naar de mogelijkheden kijken. Als thuiszorg niet aangevraagd is, maar toch nodig blijkt, dan kan dit eventueel geregeld worden door de transferafdeling van het ziekenhuis.
- Bent u mantelzorger?
Regel dan dat uw zorgtaken tijdelijk worden overgenomen, bijvoorbeeld door familie. Wellicht is er extra dagbesteding mogelijk of kunt u particuliere hulp inschakelen. Soms is tijdelijke opname van degene voor wie u zorgt een oplossing.
Lees hier meer over mantelzorgondersteuning in uw regio.
- Personenalarmering
Lees meer over personenalarmering en over mobiele alarmering.
Het kan u of uw naasten een veilig gevoel geven als u met één druk op de knop (professionele) hulp kunt inschakelen.
- (Bezorg)diensten aan huis
Denk aan een boodschappenservice van de supermarkt, de bezorging van uw medicatie of verbandmiddelen door de apotheek maar bijvoorbeeld ook een was- en strijkservice.
- Veilig thuis
Check of uw woning veilig en goed toegankelijk is; is er ruimte voor een bed, zijn er beugels nodig in badkamer of toilet, liggen er losse kleedjes waar u over kunt vallen, kunt u zich goed verplaatsen met een rolstoel of rollator en staan de spullen die u nodig heeft op een plek waar u er goed bij kunt.
Checklist downloaden en printen
Hier vindt u de printversie van de checklist.
Herstelzorg
Kunt u na een ziekenhuisopname niet direct naar huis? Dan kan herstelzorg mogelijk een uitkomst zijn.
Transferpunt ziekenhuis
Bent u onverwacht in het ziekenhuis opgenomen of is er na uw geplande opname nog geen zorg of hulp geregeld? Dan help de Transferverpleegkundige van het ziekenhuis u daarbij.